Hatt och keps är en kokhet trend just nu. Det säger Jens Engwall VD för modeföretaget Amanda Christensen i Ulricehamn, som tog över hattillverkaren Wigéns för ett år sedan:
Vi ser en stark tillväxt och har nyligen förvärvat en syfabrik i Estland med 50 anställda, som producerar 100 000 huvudbonader per år.
Jens Engwall tackar delvis huvudrollsinnehavaren Don Draper i kultserien Mad Men för hypen kring hatten:
En perfekt ambassadör för vår bransch.
Fusionen mellan Amanda Christensen och Wigéns innebär att duon numera är störst i Sverige på egna varumärken inom nischen manliga accessoarer i ålderssegmentet 25 till 45 år. Med facit i hand visar det sig att samgåendet blivit en framgång.
Tack vare det strategiska förvärvet av syfabriken, byggd 2005 i Estland, säkrar bolaget ovärderlig yrkeskunskap och kvalitet. Samtidigt som man koncentrerar all produktion till textilstaden Pärnu.
Enligt Jens Engwall har försäljningen gått helt enligt plan under 2014:
Omsättningen landade på 70 miljoner kr totalt, varav Wigéns stod för 25 miljoner. Amanda Christensen ökade försäljningen av slipsar, flugor, näsdukar, halsdukar, handskar, strumpor, underkläder och manschettknappar med 17 procent.
Fusionen innebär att Amanda och Wigéns får tillgång till varandras exportmarknader i främst Tyskland, Japan och USA. Wigéns sortiment har också öppnat för kvinnliga kunder, vilket innebär ökad försäljning. Jens Engwall tycker att tajmingen var perfekt när bolaget köpte hattillverkaren Wigéns:
Det var väldigt länge sedan vi kunde se så många bärare av hatt och keps som idag.
Nyligen rullade 2016 års kollektioner ut till landets fysiska beklädnadsfackhandelsbutiker.
När det gäller den digitala handeln menar Jens Engwall att det just nu inte är aktuellt med en egen nätbutik:
Vi finns med på vissa renodlade modenätbutiker. Men om antalet fysiska återförsäljare minskar på grund av den digitala omstöpningen inom handeln, så måste vi självklart agera.
Amanda Christensen, som har 26 anställda, är medlem i TEKO.
Ta mig till deras webbsajt.